De ladder naar financieel succes!

De start

Om te kunnen starten moet je jezelf afvragen:

  • Waar je nu?
  • Tegen welke problemen loop je aan?
  • Wat kan je helpen om deze problemen op te lossen?
  • Welke keuzes moet je gaan maken?
  • Waar wil je naar toe? Wat is je doel?

Als je deze punten helder hebt, heb je een startpunt.

Daarnaast zorg je voor een 100% digitale administratie en een goed administratie ritme. Werk samen met een adviseur die proactief met je meedenkt, vooruit kijkt en met actuele cijfers wil sturen. Wil jij weten hoe je makkelijk en snel kan digitaliseren? Check het hier: Digitaliseren in 5 stappen

 

De basis

Om naar je doelen toe te werken moet je er voor zorgen voor een stabiele basis en een stevig fundament waar jij en je bedrijf op kunnen bouwen en vertrouwen. Je administratie moet op orde zijn, en je moet het onderhouden met een vast administratie ritme.

 

Daarnaast moet je zelf zorgen voor inzicht. Hiermee bedoel ik niet dat je in de huid van je boekhouder moet kruipen, moeilijke overzichten en formules moet gaan gebruiken. Nee, je doet dit door de beschikbare ruimte te verkleinen. De meeste ondernemers hebben 1 of hooguit 2 bankrekeningen. Hun geld komt hier binnen, en vliegt hier ook weer vanaf. Soms loopt het saldo flink op, maar naar het betalen van je salaris of de BTW kan er ineens veel minder overblijven dan je had gehoopt. Nu had je de ene kostenpost/ investering beter nog even niet gedaan, maar achteraf is altijd makkelijk praten.

Dit komt omdat ze het geld dat beschikbaar is, benutten/ op maken. Dit komt door Parkinson’s Law.

 

Wij gaan voor jouw basis/ fundament starten met Profit First. Jouw geld is dan verdeeld over minimaal 5 potjes/bankrekeningen, en die potjes hebben doelen:

  1. Ontvangsten
  2. Winst/buffer
  3. Jouw Salaris
  4. Belastingdienst
  5. Zakelijke kosten

We gaan Parkinson’s Law voor je laten werken. Want doordat er minder beschikbaar is om kosten van te maken, des te creatiever jij je bedrijf gaat kunnen en geld gaat overhouden!

 

Meer weten over Profit First? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief en ontvang de eerste hoofdstukken uit het boek gratis met de 10 stappen voor en succesvolle implementatie. 

 

Het inzicht

Je hebt nu 5 bankrekeningen/ potjes., 1 van deze rekeningen is je ontvangsten rekening. Hier komt alleen maar geld binnen.

Het geld dat hierop binnenkomt verdeel je 2x per maand over de andere 4 rekeningen/potjes (winst/buffer, salaris, belasting, kosten). Jij weet nu exact hoeveel er binnen komt en wat er uit gaat. Daarnaast zet je ook bewust geld opzij in een buffer, voor jouw salaris en de belastingdienst.

 

Doordat je 2x per maand zelf kan zien hoe je er voor staat weet je beter wat er speelt en waar de knelpunten zitten.

Jouw bankrekeningen geven je 2x per maand namelijk feedback. Heb je te weinig geld om je kosten te betalen? Dan zijn er 2 opties: er komt te weinig geld binnen, of er gaat teveel geld uit. Tijd voor actie!

 

Sturen

De potjes gaan nu voor je werken. Je zet geld opzij in een buffer, voor jouw salaris en de belastingdienst. Er is een bepaald deel beschikbaar voor je kosten.

Als je niet uitkomt met je verdelingen is het tijd om aan te sturen. Zijn de percentages goed? Is er iets anders aan de hand? Ieder bedrijf is uniek, iedere ondernemer is uniek en zo dus ook de percentages voor de verdelingen over je potjes. Hulp nodig? Laat jouw percentages dan berekenen, alleen dan ben je zeker van de juiste manier van verdelen. Daarnaast krijg je bij het inschakelen van een winstadviseur altijd een tool die jouw verdeling een fluitje van een cent maakt.

 

Kom je wel uit? Goed bezig! Grijp terug naar je doel. Was dit een buffer voor je kosten of salaris, was dit meer winst, was dit een investering of opleiding die je graag wil doen? Maak nu plannen om dit doel te verwezenlijken en gebruik je potjes op te sturen. Hulp nodig om dit uit te werken? Ik help je graag verder, al ruim 70 ondernemers gingen je voor. Plan hier je gratis winstgesprek

 

Het effect

Na 3 maanden merk je direct effect: er is een minimaal salaris voor jou, je zet geld opzij in een buffer (geld dat je ook niet mist) en je kan probleemloos je BTW aangifte betalen omdat je dit geld ook bewust opzij hebt gezet. De potjes gaan dus voor je werken. Want je weet welke doel elke rekening heeft, en je weet ook dat als je “steelt” uit je salarispot dat dit gevolgen heeft voor jou.

 

Jouw bedrijf, jij als ondernemer bent creatieve en innovatiever geworden om er voor te zorgen dat je met minder geld, evenveel of misschien zelfs meer kan bereiken. Want als je minder kosten maakt, blijft er ook meer winst over!

 

Naast dit financiële succes heb je ook veel meer inzicht in je cijfers en op je bedrijf. Hierdoor kun je veel beter sturen omdat je beslissingen neemt op basis van de feiten en niet alleen maar op gevoel. Dit is pas het begin, nu is het een kwestie van volhouden en optimaliseren. Je bent op weg naar een financieel gezond en winstgevend bedrijf! 

 

Het resultaat

Onderaan de ladder heb je jouw doelen bepaald, je werkt er naar toe en je zal ze gaan behalen. Hoe lang die weg is, is afhankelijk van factoren. Toch kan ik je de volgende garanties geven (mits je je houdt aan de voorwaarden):

  • De opbouw van een buffer én een winstuitkering
  • Een vast salaris voor jou
  • Voldoende geld reserveren voor je BTW
  • Minder kosten, meer winst en dus een winstgevend bedrijf!

De impact van de resultaten zijn natuurlijk afhankelijk van je startpunt en je doelen, maar vergeet niet dat je resultaten boekt en dat is het belangrijkste. Want als jij deze ladder niet gaat beklimmen ga je zeker geen resultaten behalen.

Wil je hulp bij jouw ladder naar financieel succes? Wil jij deze ladder uitbreiden (ook rekening houden met de inkomstenbelasting, AOV of pensioen? Of misschien heb jij hele specifieke doelen), vraag dan een gratis winstgesprek bij me aan. Ik luister graag naar jouw plannen, wensen en dromen. Laten we samen deze ladder beklimmen en gaan voor financieel succes!