Effectief naar minder kosten

Vliegt het er bij jou soms ook harder uit dan dat het binnen komt?

Schaam je niet, ik zie dit heel vaak. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het maar normaal is. In tegendeel zelfs!
Als je er niks aan doet, dan gaat het mis! Daarnaast moet je natuurlijk voorkomen dat je kosten in hetzelfde tempo meestijgen met je omzet.

Ik neem je mee in een paar eenvoudige stappen om weloverwogen kosten te maken óf te schrappen.

Stoplichten

Doe jij er wel eens aan? Stoplichten? Misschien denk je nu, stoplichten? Daar sta je voor te wachten totdat je weer door kunt. Dat klopt, maar je kan het ook zien als een methode die je kan toepassen op je zakelijke én privé administratie.

Hoe dan?

1x per kwartaal pak je de bankafschriften van de afgelopen 3 maanden erbij. Je pakt er 3 stiften bij (rood, groen en oranje) en je gaat kritisch naar je uitgaven kijken.

GROEN

Alle kosten die noodzakelijk zijn voor je bedrijf maak je groen. Dit zijn de kosten die je moet maken om je bedrijf te kunnen runnen. Denk aan de huur van je pand, benzine voor je auto, licenties voor software. Kortom kosten waar je absoluut niet om heen kan.

ORANJE

Nu kijk je naar de kosten die je hebt gemaakt, maar die niet perse noodzakelijk zijn geweest. Dit zijn vaak de “nice to have” kosten. Je maakt ze omdat je ze toevallig tegen komt, maar zonder deze uitgaven had het voor je event, traject, product, winkel geen verschil gemaakt. Deze kosten leveren (meestal)  ook geen extra omzet op. Deze kosten maak je oranje.

ROOD

Dit zijn de kosten die je niet had hoeven maken. Eenmalige uitgaven die je hebt gedaan, maar bijvoorbeeld ook vergeten abonnementen. Dit zijn kosten die je kan schrappen. Als je hier direct actie op onderneemt kun je concreet en direct kosten besparen.

Als je het stoplichten ieder kwartaal herhaald krijg je inzicht in je kosten, inzicht in je uitgaven patroon en schrap je kosten waardoor je direct geld kan besparen.

Maak een winstplan

Bij het maken van een winstplan ga je vooraf beoordelen of jouw plannen/ideeën financieel haalbaar zijn. Door vooraf een plan uit te werken met wat je gaat verkopen, wanneer je dit gaat verkopen maar ook welke kosten hier bij komen kijken kun je hier ook veel beter op sturen.

De 7 grootste effecten van een winstplan:

  • Het geeft je houvast zodat je de juist richting blijven volgen.
  • Het geeft je de juist focus.
  • Door richting en focus verdien je meer geld.
  • Helpt je bij het maken van de juiste keuzes.
  • Kwaliteit doordat je weet wat je te doen staat.
  • Rust doordat je niet langer achter de feiten aan holt.
  • Energie en plezier omdat je een enorme drive krijgt omdat je weet waar je mee aan de slag gaat.

Breng je vaste kosten in beeld

Heb jij een idee van je vaste kosten per maand? Dit zijn kosten die iedere maand terug komen, los van het feit of je iets verkoopt of niet.

Je kunt hierbij denken aan:

  • telefoonabonnement
  • huur kantoor
  • maandelijkse kosten Virtual Assistant
  • hosting website
  • verzekeringen
  • boekhouder / accountant (indien abonnement)

Ook hier zijn vaak alternatieven voor. Verzekeringen kunnen goedkoper of misschien ben je wel dubbel verzekerd en misschien is dat ene abonnement toch te uitgebreid.

Heb jij je vaste kosten al eens in kaart gebracht? Maak hier eens tijd voor. Als je namelijk weet wat je vaste kosten per maand, of per kwartaal zijn dan weet je ook hoeveel geld je hiervoor moet reserveren.

Zorg voor een buffer

Als je weet hoe hoog je vaste kosten zijn kun je hier geld voor reserveren. Welke periode moet jouw bedrijf kunnen overbruggen zonder daar schade van te ondervinden? 3 maanden? 6 maanden?

Tijd om dit geld te reserveren in een buffer. Parkeer dit geld op een aparte spaarrekening, het liefst uit het zicht, want deze pot is alleen voor noodgevallen.

Resultaat

Als jij deze week tijd maakt voor de bovenstaande stappen zal jij:

  • effectief minder kosten maken
  • betere en bewuste keuzes maken als het gaat om kosten
  • financiële rust creëren
  • financiële zekerheid ervaren
  • meer winst maken

Hulp nodig? Vraag een gratis winstgesprek aan, ik help je graag verder.  Want ook jij verdient een financieel gezond en winstgevend bedrijf.