Oei ik groei: groeipijn

Oei ik groei!

Mijn klanten hebben er (soms) last van, maar ikzelf natuurlijk ook. ⠀
Ik schreef de afgelopen weken al berichten over: “5 redenen om te groeien” en “waarom ik niet groei”.  Deze keer gaat het over groeipijn.⠀
Want groeien doet letterlijk pijn maar je leert er ook ontzettend veel van. Ik neem je mee in mijn ervaringen.

Maak een plan

Als er iets is dat ik heb geleerd tijdens het groeien: maak een plan!
Groeien kan ineens heel snel gaan, soms ben je er niet op voorbereid, maar het kan ook ineens stoppen of stagneren.

Ik zie het nog te vaak. Op het moment dat je gaat groeien ga je tegen grotere financiële uitdagingen. Er komen grotere bedragen binnen die je beter moeten managen omdat je anders makkelijk in de financiële problemen kunt komen. Er moet een goed salaris komen voor jou, en het is belangrijk om na te denken over jouw financiële toekomst, hoe stellen we deze veilig?

Bij groei en samenwerken komen ook investeringen en kosten kijken. Investeringen in systemen, extra (eenmalige) kosten voor opleiding/coaching, een team, marketing en productaanbod.
We moeten voorkomen dat je niet teveel investeringen (blijft) doen en niet al je verdiende geld op gaat aan extra kosten. Als Profit First Professionals zien wij vaker dat bij startende groeiende bedrijven er meer omzet binnen komt, maar er onderaan de streep minder overblijft. Dit omdat de groei volledig terug geïnvesteerd wordt in het bedrijf of volledig verdampt aan alle kosten waarvan de ondernemer niet meer weet of zij ze kan betalen.

Daarom maak ik, en maak ik ook samen met mijn klanten een winstplan. In dat plan werken we uit wat we de komende maanden verwachten. Moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Op deze manier breng je al in kaart wat je wil, je stuurt dus op groei. Op deze manier kun je je voorbereiden. Bijvoorbeeld door extra hulp in te schakelen of te investeren in automatisering.

Het is en blijft een plan van verwachtingen, maar je hebt een doel en daar ga je voor. Je weet ook wat er nodig is om je doelen waar te maken. Wat als het nou niet lukt? Ik ben nogal positief ingesteld, als plan A niet lukt dan plan B. Er leiden ook meerdere wegen naar Rome, dus ook naar groei.

Mooie van dit winstplan is dat het een levend document is. Mijn winstplan heb ik al meerdere keren aangepast, net zoals dat van klanten.

Bepaal je strategie

Met het maken van je plan weet je dat je wil groeien en in wat. Want groei zit niet alleen in omzet.⠀
Het kan ook zitten in meer klanten, meer producten of diensten, een team en nog veel meer. ⠀

Maar hoe ga je dat dan aanpakken? Daarvoor bepaal je een strategie.⠀
Moet er gesleuteld worden aan de automatisering? Heb je ondersteuning nodig op marketing gebied? Is het noodzakelijk dat er personeel bij komt, en waar vind je die dan? Hoe ga jij er voor zorgen dat jij en je bedrijf de groei aankunnen.⠀

Werk je strategie uit in een actieplan. Dit doe je voor een termijn van 12 weken, want een jaar vooruit plannen werkt niet. Je schrijft je doelen uit en verdeelt deze in wekelijkse taken die je kan afvinken. Zo blijft het overzichtelijk en behapbaar, want uiteindelijk draait je bedrijf naast deze plannen gewoon door. ⠀

Tijdens deze 12 weken loop je vast nog eens tegen problemen aan, je moet leren schakelen, denken in mogelijkheden en in oplossingen. Net voor het einde van deze 12 weken doe je een review. Wat ging er goed, wat ging minder goed, en hoe ga je het de volgende 12 weken aanpakken om weer dichter bij je doelen te komen.⠀

Natuurlijk kun je ondernemen “with the flow”, maar als je werkt met een plan is de kans van slagen ook vele malen groter!⠀

Sparren

Je bent niet alleen. Vele ondernemers om je heen worstelen met groei. ⠀
We doen allemaal ervaring op, en waarom zouden we onze opgedane kennis niet delen?⠀

Want samen ben je sterker dan alleen, en waarom zouden we elkaar niet helpen om te groeien?⠀

Ik ben lid van een aantal facebook-, netwerkgroepen maar ook met mijn klanten deel ik ervaringen, maar leer ik ook van hun ervaringen. Het is een continue proces, het gaat met vallen en opstaan, want groeien gaat niet vanzelf. Wil je weten van welke groepen ik lid ben? Stuur me gerust een bericht zodat ook jij je kan aansluiten bij en grotere groep ambitieuze ondernemers.  Liever 1 op 1 sparren? Maak dan een afspraak.

Durf fouten te maken

Groeien gaat:⠀
– met horten en stoten⠀
– met vallen en opstaan⠀
– met je hoofd stoten aan die steen, misschien wel 3x⠀
– met investeringen die zich niet terug verdienen⠀
– met investeringen die zich dubbel en dwars terug verdienen⠀

Van je fouten leer je, en van je fouten groei je. ⠀
Voordat ik begon met groeien zorgde ik voor een investeringspot. Ik had een plan en een strategie. Ik wist wat ik kon en mocht investeren voor mijn groei, en dat deed ik. Ik investeerde voor een leuke middenklasser in mijn bedrijf en in mezelf. Dit kon, omdat ik vooraf had nadacht wat ik wilde, hoe ik dat wilde bereiken en wat daarvoor nodig was.⠀

Ik vertel je dit niet om op te scheppen, maar om je te laten zien wat mogelijk is. Mijn geplande groei heb ik nog niet bereikt, maar ik ben er nog altijd van overtuigd dat het plan dat ik in gang heb gezet gaat werken.⠀

Wil jij ook groeien, maar plannen maken voordat je begint? Combineer je winstplan met Profit First en haal het maximale uit jezelf, je bedrijf én je groei. ⠀