Waarom groei ik niet?

Ik deelde eerder al de 5 redenen om te groeien, maar wat als je nou zo je best doet, maar je groeit nog steeds niet? Hoe kan dat dan? Heeft het een duidelijke oorzaak of juist niet? Ik deel graag mijn ervaringen en wat jij kan doen om juist wel te groeien!

Definieer je groei

Groeien doe je niet alleen, want jij kunt wel willen groeien maar als de partijen om je heen hier niet klaar voor zijn, gebeurt er niks. Luister daarom naar je klanten, wat verwachten zij van je, waar liggen hun behoeften. Zij zijn een belangrijke pijler van jouw succes.
Hoe sta je er zelf in? Ben je terughoudend, onzeker of ga je er juist voor 200% voor?
Jouw mindset bepaalt het succes dat je behaalt. Als jij niet overtuigd bent van jouw mogelijkheden en jouw kansen dan zal je ze ook niet zo snel grijpen.
Hoe staat je omgeving erin? We kunnen zelf nog zo graag willen, maar als we worden geremd door onze omgeving zal er ook niet veel gebeuren. Vertel je directe omgeving over je plannen, maar vraag niet om raad. Een omgeving zonder ondernemers zal anders reageren op je plannen dan wanneer je plannen deelt met andere ondernemers. Sta achter je plannen en durf die stap te zetten!

Sturen op groei

Als je niet weet wat je startpunt is, weet je ook niet of je groeit.
Bepaal daarom je startpunt: het aantal klanten of opdrachten, je omzet maar ook je kosten, jouw tijdsinvestering en jouw salaris.
Nu komt het moeilijkste, sturen op groei.
Je maakt een plan. Wat ga je verkopen, wanneer en aan wie? En hoe ga je dat bereiken?
In jouw Winstplan 2021 werk je jouw groeimogelijkheden uit. Wat kan het je opleveren, welke (extra) kosten komen er bij? Je houdt ook rekening met het salaris dat je jezelf gaat uitbetalen en de belasting die je mogelijk moet betalen. Het mooie van een winstplan is dat je direct weet of je plannen financieel haalbaar zijn. Je stuurt dus niet alleen op groei, maar je stuurt ook op rendabele groei.
Durf jij te sturen op groei?

Heldere doelen

Jij bepaalt wat groei is voor jou en je bedrijf. Jouw persoonlijke drijfveren en motivatie bepalen in grote mate waar de focus ligt in jouw bedrijf. Stel jezelf daarom heldere doelen. De aandacht die je geeft aan het stellen van je doelen heeft weer grote invloed op de kans van slagen.
Hoe pak je dat dan aan? Maak je doelen PRISMA, formuleer je doelen:
– Positief, wat wil je en waar word je blij van?
– Realistisch, haalbaar maar ook ambitieus.
– Invloed, binnen jouw eigen invloed. Een doel is pas een goed doel als het dankzij jou gerealiseerd kan worden.
– Specifiek, en niet vaag.
– Meetbaar, zodat je het kan afvinken.
– Acceptabel, voor jezelf en je omgeving.
– As if now, in actieve vorm geschreven, alsof ze behaald zijn.

Schrijf je doelen uit in een actieplan voor de komende 12 weken. Dit is vele malen overzichtelijker dan wanneer je werkt met jaardoelen.

Ben jij klaar om te groeien, of groei je liever samen?  Maak dan een afspraak.